Bio-country.cz » Potraviny » Doplňky stravy » Guarana BIO


Guarana BIO
Doplňující obrázky:
Guarana BIO Guarana BIO Guarana BIO
Skladem

Vitalvibe - Guarana BIO


Dostupnost: Skladem
Cena: 299 Kč

výrobce: Vitalvibe




Popis

  • zbystření smyslů a pozornosti
  • snížení pocitu únavy
  • Celková hmotnost včetně obalu: 150 g
  • Forma: Prášek
  • Množství obsahu: 125 g
  • Země původu: Brazílie
  • Vegan: Ano
  • Gluten-Free: Ano

VÝHODY PRO VAŠE ZDRAVÍ

  • přiírodní zdroj přirozených stimulantů
  • velmi vysoký obsahu kofeinu
  • pozvolný nástup účinku, který přetrvává několik hodin 

POUŽITÍ

  • jednoduše smíchejte s teplou vodou nebo studenou ovocnou šťávou
  • skvělý přípravek pro zahnání únavy nebo pro zlepšení sportovního výkonu
  • hodnotný pomocník na cestě ke zdraví

Jihoamerická rostlina Paulinie nápojová (Paullinia cupana) plodí semena, která staré národy používají od nepaměti ke zvýšení tělesné zdatnosti, pro bystření smyslů a také jako afrodiziakum.

My, Evropané, je známe ve formě jemně umletého prášku pod názvem guarana.

Co nám guarana vlastně přináší?

Obsahuje především látky, které označujeme jako Coffeinum. Do této skupiny řadíme kofein, thein, matein a guaranin – látky, kreré představují pojmenování pro kofein v různých formách. Proto je běžně nazýváme souhrnným pojmem kofein

Škodí kofein, nebo prospívá?

Kofein máme nejčastěji asociovaný s kávou. Často si nese punc něčeho nezdravého, ne-li rovnou zdraví škodlivého. Pravdou ale je, že samotný kofein nám nemusí škodit, ba naopak může prospívat. Záleží jenom na způsobu, jak jej používáme.

Mezi hlavní účinky kofeinu patří:

  • stimulace centrálního nervového systému, a tím zbystření smyslů a pozornosti,
  • stimulace srdeční činnosti,
  • stimulace dechových funkcí,
  • zvýšení pohotovosti svalů,
  • snížení pocitu únavy (respektive snížení vnímání prahu zátěže)
  • subjektivní snížení pocitu bolesti a další.

Komu může kofein pomoci?

  • Unavenému člověku pomůže zaktivovat tělesné síly, zbystřit smysly a podpořit koncentraci.
  • Sportovci pomáhá připravit tělo na fyzickou aktivitu a zlepšuje sportovní výkon, a to hned několika mechanizmy. Snižuje vnímání prahu zátěže, a tím i vnímání únavy. Dále posiluje svalový metabolizmus a prodlužuje fázi před vznikem svalového vyčerpání nebo kyslíkového dluhu. Pomáhá tak zvýšit anaerobní výkon.
  • Díky stimulaci sekrece žaludeční kyseliny pomáhá k lepšímu strávení některých potravin.
  • Odborníci hovoří také o ochranném vlivu na některé neurony nebo o příznivém vlivu na kardiovaskulární systém. Pro lepší pochopení těchto účinků si ale ještě budeme muset počkat na podrobnější znalosti.

Jak vznikl mýtus o nezdravosti kofeinu?

Za špatné renomé kofeinu může především jeho spojení s kávou nevalné kvality. Nekvalitním zpracováním přírodní suroviny a nevhodnou přípravou tak můžeme skutečně vytvořit nápoj, který lidskému tělu příliš neprospívá. To ale není zásluha kofeinu jako takového.

Pokud zvolíme jeho zdroj v přirozené formě, může nám přinést mnoho benefitů.

Kde najdeme kofein v přírodě?

Jak uvádíme výše, pod pojmem kofein rozumíme skupinu několika látek, které se od sebe v zásadě liší jen způsobem navázání na další biologicky účinné látky. Proto se i v přírodě vyskytuje ve vícero druzích rostlin.

Který zdroj tedy zvolit?

Pro základní orientaci se podívejte do srovnávací tabulky.

 

zdroj kofeinu orientační obsah kofeinu  
Káva (Coffeae semen) 70 mg / 100 ml připraveného nápoje  
Čaj (Camelliae folium do 40 mg / 100 ml připraveného nápoje  
Maté (Mate folium) 30 mg / 100 ml připraveného nápoje  
Kakao (Cacao semen) 13 mg / 100 g prášku  
Kolové semeno (Colae semen) až 2 000 mg / 100 g semen  
Guarana (Pasta Guarana) 20 000 mg / 100 g semen  

 

V kávě najdeme cca 100 - 200 mg kofeinu v jednom šálku nápoje (v závislosti na druhu kávy a způsovu přípravy), a to ve volné formě. Kofein se tedy rychle vstřebá do těla a má silný a rychlý účinek, který ale brzy odezní. Proto známe její typický povzbuzující účinek, který ale trvá jen několik desítek minut.

Čaj a maté jsou nápoje, které obsahují kofeinu relativně malé množství. Jejich přínos je spíše v obsahu dalších biologicky aktivních látek s jinými účinky. Třeba zelený čaj obsahuje celou řadu jiných látek působících synergicky s malou dávkou kofeinu. 

Kakao je bohaté spíše než na kofein na další příbuzné látky, jako je theobromin.

Nejvyšší množství kofeinu obsahuje vedle kolového semena, tradiční přísady některých limonád, hlavně guarana (ta obsahuje kofeinu zhruba desetkrát více než kolové semeno). Kofein je zde vázaný s tříslovinami do komplexu, kterému říkáme někdy guaranin. Právě tato vazba uvolňuje kofein do lidského těla pozvolna, a proto je jeho nástup účinku pomalejší, než třeba u kávy, ale přetrvává i několik hodin.

Pokud je vaším cílem užívat kofein v čisté přirozené formě, guarana je nejvhodnějším zdrojem.

Jak guaranu užívat?

Dávkování u guarany je velmi individuální záležitostí. Každý člověk je vybaven jinou citlivostí k účinkům kofeinu. Velikost vhodných dávek také ovlivňuje skutečnost, zda jste jej zvyklí již konzumovat pravidelně, nebo se s kofeinem teprve postupně seznamujete.

Doporučené dávkování je cca 1 g guarany (asi třetina čajové lžičky) jednou nebo dvakrát denně. Můžete ji smíchat s teplou vodou, nebo se studenou ovocnou šťávou (zajistíte tak lepší rozpustnost kofeinu).

Nepřekračujte maximální dávku 2 g denně.

Pokud nejste na účinky kofeinu zvyklí, první dávku snižte. Vyčkejte 60 - 90 minut na nástup plného účinku. Dle své potřeby dávku postupně zvyšujte.

 

Nutriční hodnoty na 100 g v 1 dávce, tj. ve třetině čajové lžičky (1 g)
Energetická hodnota 1332 kJ / 317 kcal 13 kJ/ 3 kcal
Tuky 2,69 g 0,02 g
    z toho nasycené 0,33 g 0 g
Sacharidy 48,53 g 0,5 g
   z toho cukry 2,64 g 0,03 g
Vláknina    23,2 g 0,2 g
Bílkoviny 13,05 g 0,1 g
Sůl 12 mg 0,1 mg
Kofein 20 g 0,2 g


 *referenční hodnota příjmu

Upozornění: Příliš vysoká dávka kofeinu může mít vedlejší účinky, jako jsou žaludeční obtíže, bolest hlavy, nespavost, nervozita, rozechvělost a bušení srdce. Abychom se vyhnuli těmto nežádoucím vedlejším účinkům, neměli bychom překračovat jednorázovou dávku 1 gramu. Již tato dávka poskytne dostatečnou vzpruhu energie, duševního soustředení a jemného vzrušení, které obvykle trvá v rozmezí několika hodin. 

Opatrnosti by měli dbát diabetici (kofein může mít vliv na hladiny krevního cukru). Pravidelnému užívání vysokých dávek by se měli vyhnout obézní lidé.

Navzdory všem výhodám, které guarana přináší, musíme pamatovat, že nic se nemá přehánět. Zdraví je stav vyváženosti, nikoliv extrémů. Pokud nahrazujeme spánek a regeneraci těla i duše guaranou, můžeme se snadno dostat do začarovaného kruhu a stát se na ní závislými. 

Ukládejte mimo dosah dětí. Skladujte na chladném, temném a suchém místě. Nepřekračujte doporučenou denní dávku. Není náhradou pestré stravy. Není určeno pro děti do 3 let, těhotné a kojící ženy.

Země původu Brazílie
Forma Prášek
Množství obsahu 125 g
Celková hmotnost včetně obalu 150 g

Mapa webu | Obchod používá systém Simplia.cz | Obchodní podmínky | Kontakt | Mobilní verze